La poma de la victoria

La poma de la victoria

Uns quaderns de tipus virtual (II)

Per acabar d'aprofundir, volem aportar encara més informació sobre els quaderns virtuals amb la finalitat que, aquells als qui els interessi el tema, puguin tenir tot el conjunt de informacions que els ajudi a saber-ne més sobre aquest recurs virtual a l'abast de tothom.


Tipus d'activitats que podem trobar en els QV
Els tipus d'activitats definits per l'estàndard QTI i suportats actualment per Quaderns Virtuals són:

Selecció

Són preguntes on s'ha d'escollir la resposta o respostes correctes d'entre una llista d'opcions. Aquesta llista pot aparèixer en vertical o en horitzontal, i en les seves opcions de resposta pot contenir texts, imatges i/o sons. Per exemple:
http://clic.xtec.cat/qv_web/ca/qv_caract01.htm

Ordenació

S'ha d'ordenar els elements que es presenten desordenats. Per establir l'ordre correcte s'haurà de moure cada objecte a la posició adient . L'orientació de les respostes pot ser tant horitzontal com vertical i el material emprat imatges o texts. Exemple

http://clic.xtec.cat/qv_web/ca/qv_caract02.htm


Omplir espais

Es tracta d'omplir un o més espais en blanc amb les respostes que l'alumnat crequi que són correctes. Exemple

http://clic.xtec.cat/qv_web/ca/qv_caract03.htm


Arrossegar

Permeten desplaçar cada resposta cap a la posició correcta. Exemple:

 http://clic.xtec.cat/qv_web/ca/qv_caract04.htm

Zones sensibles

Són preguntes en les que es poden marcar zones o unir punts d'una imatge. Exemple

http://clic.xtec.cat/qv_web/ca/qv_caract05.htm

Dibuix

Són preguntes en què l'alumne podrà dibuixar línies i polígons a sobre una imatge.. Exemple

http://clic.xtec.cat/qv_web/ca/qv_caract06.htm


A cada full i/o pregunta es pot afegir material addicional com a informació de suport, ampliació o referència. A més, tant els exercicis com el material addicional poden incloure elements multimèdia: àudio, vídeo, animacions, codi HTML...



EL FUNCIONAMENT: CICLE COMPLET

El procés que segueix un Quadern Virtual des de que es crea fins a que es realitzat per l'alumnat i avaluat pel professorat és:

- Selecció del Quadern: Primerament, cal cercar si ja existeix algun Quadern a la Biblioteca de Quaderns Virtuals ( http://clic.edu365.cat/qv_biblio/) que s'adequï al temari triat per treballat amb l'alumnat. Per poder fer-ho, la biblioteca ofereix un cercador que permet trobar Quaderns a partir d'uns paràmetres (com per exemple, l'àrea i el nivell educatius o el títol, entre d'altres).

- Creació del Quadern: Si no trobem cap Quadern a la Biblioteca que compleixi els paràmetres indicats, l'educador/a pot crear-ne un amb l'editor de Quaderns Virtuals o qualsevol altra eina capaç de elaborar documents compatibles amb QTI (com ara Qaed o Macromedia Authorware).
Una vegada ja hem creat el Quadern, s'ha de col·locar en un lloc accessible via web. Amb l'editor de Quaderns Virtuals en línia la publicació del Quadern és automàtica.

- Publicació, seguiment i correcció del Quadern: Un cop finalitzada la creació del Quadern, el professor/a ha de decidir com posar-ho a disposició de l'alumnat, i que aquests el puguin realitzar. Per fer-ho, pot triar entre diverses alternatives:

Mitjançant Pàgina web

Amb aquesta modalitat les respostes dels alumnes no s'enregistren, i, per tant, és una bona opció per tal que els alumnes puguin desenvolupar les activitats sense cap pretensió d'avaluació externa, només amb l'objectiu de l'exercitació, l'aprenentatge i/o l'autoavaluació.
Plataforma educativa

El principal benefici d'integrar Quaderns Virtuals a una plataforma educativa (elearning) és que d'aquesta manera permeten configurar diversos paràmetres (nombre màxim d'intents, si es permet o no la correcció automàtica o si ha d'incloure quadres d'intervenció…) i  es pot consultar en qualsevol moment, l'estat dels Quaderns assignats a cada alumne/a. Per tant, es pot fer el seguiment, avaluar la progressió dels estudiants, i, fins i tot, en el cas de tenir activada l'opció d'anotacions, establir una comunicació asincrònica amb l'alumnat per resoldre els dubtes i enviar comentaris que puguin aparèixer durant la realització i la correcció del Quadern.

En l'actualitat, Quaderns Virtuals és un servei integrat dins les plataformes Moodle, intranet de centre i educampus (plataforma educativa del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya que ofereix accés personalitzat a tot el seu professorat i alumnat mitjançant el portal educatiu edu365.cat): el professorat pot assignar Quaderns als alumnes donats d'alta a qualsevol d'aquestes plataformes.

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada