La poma de la victoria

La poma de la victoria

Uns quaderns de tipus virtual (II)

Per acabar d'aprofundir, volem aportar encara més informació sobre els quaderns virtuals amb la finalitat que, aquells als qui els interessi el tema, puguin tenir tot el conjunt de informacions que els ajudi a saber-ne més sobre aquest recurs virtual a l'abast de tothom.


Tipus d'activitats que podem trobar en els QV
Els tipus d'activitats definits per l'estàndard QTI i suportats actualment per Quaderns Virtuals són:

Selecció

Són preguntes on s'ha d'escollir la resposta o respostes correctes d'entre una llista d'opcions. Aquesta llista pot aparèixer en vertical o en horitzontal, i en les seves opcions de resposta pot contenir texts, imatges i/o sons. Per exemple:
http://clic.xtec.cat/qv_web/ca/qv_caract01.htm

Ordenació

S'ha d'ordenar els elements que es presenten desordenats. Per establir l'ordre correcte s'haurà de moure cada objecte a la posició adient . L'orientació de les respostes pot ser tant horitzontal com vertical i el material emprat imatges o texts. Exemple

http://clic.xtec.cat/qv_web/ca/qv_caract02.htm


Omplir espais

Es tracta d'omplir un o més espais en blanc amb les respostes que l'alumnat crequi que són correctes. Exemple

http://clic.xtec.cat/qv_web/ca/qv_caract03.htm


Arrossegar

Permeten desplaçar cada resposta cap a la posició correcta. Exemple:

 http://clic.xtec.cat/qv_web/ca/qv_caract04.htm

Zones sensibles

Són preguntes en les que es poden marcar zones o unir punts d'una imatge. Exemple

http://clic.xtec.cat/qv_web/ca/qv_caract05.htm

Dibuix

Són preguntes en què l'alumne podrà dibuixar línies i polígons a sobre una imatge.. Exemple

http://clic.xtec.cat/qv_web/ca/qv_caract06.htm


A cada full i/o pregunta es pot afegir material addicional com a informació de suport, ampliació o referència. A més, tant els exercicis com el material addicional poden incloure elements multimèdia: àudio, vídeo, animacions, codi HTML...



EL FUNCIONAMENT: CICLE COMPLET

El procés que segueix un Quadern Virtual des de que es crea fins a que es realitzat per l'alumnat i avaluat pel professorat és:

- Selecció del Quadern: Primerament, cal cercar si ja existeix algun Quadern a la Biblioteca de Quaderns Virtuals ( http://clic.edu365.cat/qv_biblio/) que s'adequï al temari triat per treballat amb l'alumnat. Per poder fer-ho, la biblioteca ofereix un cercador que permet trobar Quaderns a partir d'uns paràmetres (com per exemple, l'àrea i el nivell educatius o el títol, entre d'altres).

- Creació del Quadern: Si no trobem cap Quadern a la Biblioteca que compleixi els paràmetres indicats, l'educador/a pot crear-ne un amb l'editor de Quaderns Virtuals o qualsevol altra eina capaç de elaborar documents compatibles amb QTI (com ara Qaed o Macromedia Authorware).
Una vegada ja hem creat el Quadern, s'ha de col·locar en un lloc accessible via web. Amb l'editor de Quaderns Virtuals en línia la publicació del Quadern és automàtica.

- Publicació, seguiment i correcció del Quadern: Un cop finalitzada la creació del Quadern, el professor/a ha de decidir com posar-ho a disposició de l'alumnat, i que aquests el puguin realitzar. Per fer-ho, pot triar entre diverses alternatives:

Mitjançant Pàgina web

Amb aquesta modalitat les respostes dels alumnes no s'enregistren, i, per tant, és una bona opció per tal que els alumnes puguin desenvolupar les activitats sense cap pretensió d'avaluació externa, només amb l'objectiu de l'exercitació, l'aprenentatge i/o l'autoavaluació.
Plataforma educativa

El principal benefici d'integrar Quaderns Virtuals a una plataforma educativa (elearning) és que d'aquesta manera permeten configurar diversos paràmetres (nombre màxim d'intents, si es permet o no la correcció automàtica o si ha d'incloure quadres d'intervenció…) i  es pot consultar en qualsevol moment, l'estat dels Quaderns assignats a cada alumne/a. Per tant, es pot fer el seguiment, avaluar la progressió dels estudiants, i, fins i tot, en el cas de tenir activada l'opció d'anotacions, establir una comunicació asincrònica amb l'alumnat per resoldre els dubtes i enviar comentaris que puguin aparèixer durant la realització i la correcció del Quadern.

En l'actualitat, Quaderns Virtuals és un servei integrat dins les plataformes Moodle, intranet de centre i educampus (plataforma educativa del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya que ofereix accés personalitzat a tot el seu professorat i alumnat mitjançant el portal educatiu edu365.cat): el professorat pot assignar Quaderns als alumnes donats d'alta a qualsevol d'aquestes plataformes.

The bookshelf

The bookshelf



XTEC institutional link, which is a site where the educational centers can create virtual books freely, which are accessible to everyone, and organized by tags web 2.0 style.

Virtual books may focus on the theme you want and involving a group. This virtuals books having great potential educational and informative.

Here is an example of a virtual book that deals with philosophy:

PARA LOS QUE EXTRAÑAN LOS VIEJOS TIEMPOS

Para ellos, y sólo para ellos, los que extrañan aquellos años. Infancia y juventud.





Juventud, divino tesoro,
¡ya te vas para no volver!
Cuando quiero llorar, no lloro...
y a veces lloro sin querer.
Plural ha sido la celeste
historia de mi corazón.
Era una dulce niña, en este
mundo de duelo y aflicción.
Miraba como el alba pura;
sonreía como una flor.
Era su cabellera obscura
hecha de noche y de dolor.
Yo era tímido como un niño.
Ella, naturalmente, fue,
para mi amor hecho de armiño,
Herodías y Salomé...
Juventud, divino tesoro
¡ya te vas para no volver...!
Cuando quiero llorar, no lloro,
y a veces lloro sin querer...
La otra fue más sensitiva,
y más consoladora y más
halagadora y expresiva,
cual no pensé encontrar jamás.
Pues a su continua ternura
una pasión violenta unía.
En un peplo de gasa pura
una bacante se envolvía...
En sus brazos tomó mi ensueño
y lo arrulló como a un bebé...
Y le mató, triste y pequeño
falto de luz, falto de fe...
Juventud, divino tesoro,
¡te fuiste para no volver!
Cuando quiero llorar, no lloro,
y a veces lloro sin querer...
Otra juzgó que era mi boca
el estuche de su pasión
y que me roería, loca,
con sus dientes el corazón
poniendo en un amor de exceso
la mira de su voluntad,
mientras eran abrazo y beso
síntesis de la eternidad:
y de nuestra carne ligera
imaginar siempre un Edén,
sin pensar que la Primavera
y la carne acaban también...
Juventud, divino tesoro,
¡ya te vas para no volver!...
Cuando quiero llorar, no lloro,
¡y a veces lloro sin querer!
¡Y las demás!, en tantos climas,
en tantas tierras, siempre son,
si no pretexto de mis rimas,
fantasmas de mi corazón.
En vano busqué a la princesa
que estaba triste de esperar.
La vida es dura. Amarga y pesa.
¡Ya no hay princesa que cantar!
Mas a pesar del tiempo terco,
mi sed de amor no tiene fin;
con el cabello gris me acerco
a los rosales del jardín...
Juventud, divino tesoro,
¡ya te vas para no volver!...
Cuando quiero llorar, no lloro,
y a veces lloro sin querer...
¡Mas es mía el Alba de oro!

    Rubén Darío

El grande.

Els quaderns de tipus virtual

Si aquest estiu no teniu res a fer, esteu avorrits com unes ostres y us passeu tot el dia davant del televisor, us recomano que no perdeu detall de com fer un quadern virtual... És molt entretingut, s'apren molt i és molt útil com a recurs alternatiu d'aprenentatge. Als nens els encanta. Mireu, mireu!

Quaderns virtuals és un entorn d'aprenentatge digital que permet elaborar materials amb diversos tipus d'exercicis per tal d'avaluar el progrés i el rendiment dels alumnes. El projecte consta de diferents aplicacions, com per exemple, l'editor, el visualitzador, generador web...), accessibles des de qualsevol nevagador web amb connexió a Internet. A més, d'alguna d'elles (com per exemple l'editor o el visualitzador) també disposen d'una versió que podem anomenar portable perquè permet treballar amb elles sense necessitat de disposar de connexió a la Xarxa.

A continuació exposem les característiques que tenen aquests quaderns virtuals:

- Estructura dels quaderns:
Els Quaderns Virtuals elaborats pels mestres i amb els que treballa l'alumnat, d'igual forma que els quaderns tradicionals, estan formats per un conjunt de fulls en els que es distribueixen preguntes i material addicional de consulta i referències. A més a més, les qüestions poden tenir diversos punts de diàleg , que fan que l'alumnat i professorat puguin escriure-hi comentaris i dubtes.

El caràcter flexiu de la seva estructura permet al mestre crear diverses propostes educatives per grups heterogenis, tenint en compte les seves necessitats particulars i ritme de treball i d'aprenentatge. Apart, es poden utilitzar com a material de treball per qualsevol àrea i nivell educatiu (sempre tenint en compte les necessitats del alumnes).

Si ens centrem en el nivell intern de l'aplicació, cada Quadern està representat per un fitxer XML i un conjunt d’elements multimèdia (imatges, vídeos, àudios...). Aquest fitxer XML, que segueix l’estàndard QTI, defineix l’estructura dels fulls i preguntes del Quadern així com també la seva avaluació.



- Aparences dels quaderns virtuals:
L'aspecte visual o interfície que presenta els Quaderns Virtuals pot variar en funció de l'aparença o "pell triada". El professor o la professora pot decidir quina és més adequada atenent a les característiques dels destinataris, com per exemple l'àrea i els nivells educatius. Sigui com sigui, la informació i contingut del Quaderns és la mateixa independentment l'aparença escollida; el que realment varia és el disseny visual dels textos, colors de fons i finestres d'aplicació...



En aquests moments, podem cercar tres aparences disponibles:


1. Estàndard. Els Quaderns tenen la següent aparença física per defecte u omissió.





2. Infantil. Aparença per Quaderns de primària, amb un disseny més visual.





3. Formal. Aparença més sèria.



 





LA PANTALLA COMO PIZARRA DIGITAL



“La alfabetización es más, mucho más que leer y escribir. Es la habilidad de leer el mundo, es la habilidad de continuar aprendiendo y es la llave de la puerta del conocimiento”   

Paulo Freire.

La pantalla como pizarra digital

Tres modestos aficionados al cine os recomiendan que cuando os acerquéis a la cartelera no actuéis con hipocresía. No sólo escojáis las típicas películas americanas sin un argumento crítico y sin fondo alguno. 

Apostar por el cine europeo, nos lo merecemos, y dentro de este, apostar por las producciones españolas que son realmente interesante. 

A continuación os adjunto una lista de recomendaciones de películas que tenéis que ver a lo largo de vuestra vida:

¡Ay Carmela!
Buñuel y la mesa del rey del salomón
Bwana
14 Kilómetros
Cobardes
El caballero Don Quijote
El gran dictador (V.O.)
El verdugo
La Colmena
Hotel Rwanda
Los Olvidados
Paradise Now
Persépolis
Rebeldes
Salvajes
Gran Torino

La lista no acabaría nunca, pero en las próximas entregas de La pantalla como pizarra digital, comentaremos en profundidad algunas películas que requieren estos comentarios.

  
Aquí tenéis el trailer de Paradise Now para que lo podáis comentar.

Recordar, el cine no sólo es una fabrica que lanza al mercado miles de películas al año, sino que también es una ventana abierta a la imaginación. 

El cine es un arte en pleno apogeo, aprovechémonos.

Por último recordaros que este artículo esta abierto a todo aquel que quiera opinar con fundamento o simplimente hacer aportaciones de su propia opinión personal.

¡¡Los tres adictos!!



 

Estudiar: ¿Amb música o sense música?


Segur que la mare us ha dit molts cops que no es pot estudiar ni fer els deures amb música. Doncs digueu-li que esta una mica equivocada, però solament una mica.

La música, parlant en termes generals, ens ajuda a estimular la concentració. Però no qualsevol música, parlem sobretot d’un estil que ens doni satisfacció, però que a la vegada no ens distregui.

Hi ha professionals que diuen que qualsevol estil de música ens pot servir, però... us imagineu fent els deures de mates escoltant heavy o escoltant alguna cançó que us agradi tant que us poseu a cantar i ballar? Si ho féssim, el més probable és que els deures no ens sortissin tan bé com als papas i als profes els agradaria.

Per això, el compositor Steven  Halpern, qui es va dedicar a estudiar els efectes de la música sobre la ment, va dir que, sobretot la música que inclogui instruments com la flauta, el piano, el violí, el arpa i el oboè, és  la adequada per a activar la nostra concentració i les facultats intel·lectuals, però també cal que la música tingui un ritme lent, ja que això disminueix el ritme cardíac i respiratori,  és a dir, ens ajuda a tranquil·litzar-nos i a pensar millor.

El problema que trobem és que la majoria de peces musicals que coneixem atreuen la nostra atenció, inclosa les clàssiques.  La música pop, tecno, etc, porten un component anomenat “ganxo”, que és la part de la cançó que ens fa escoltar-la una i altra vegada, i que fa que ens “enganxem” a ella.

Per a estudiar, hem de triar una música que siguem capaços d’escoltar de fons sense que la nostra atenció es desviï seguint el ritme o la melodia.

L'important és ser capaços de gaudir de l’estudi i de la música a la vegada... ja veureu que els pares i els profes notaran el canvi als vostres deures!

 Us proposem un debat:
Creieu que és millor estudiar amb música o sense? Si la teva resposta és que si... Amb quin estil musical creus que et concentraries millor?

Com fer uns "Hot potatoes".

Com ja us vam prometre fa alguns dies, aquí teniu uns videos tutorials sobre el funcionament del programa "Hotpotatoes". Us animeu a fer-lo anar?

.









 

JClic



JClic


Su creador, Francesc Busquets, afirma que el JClic es un entorno para la fácil creación, realización y evaluación de actividades educativas multimedia (puzzles, asociaciones, ejercicios de texto, crucigramas, sopas de letras, etc.) desarrolladas en la plataforma java y que funciona en los sistemas operativos Windows, Linux, Mac OS X y Solaris.




Aquí tenéis un ejemplo de un JClic que trata el tema de las comunidades autónomas de España:


http://clic.xtec.cat/db/act_es.jsp?id=1419







Aquí podéis ver una de las aplicaciones que se pueden usar dentro del programa JClic, en este caso es un puzzle pero tambíen se puden usar otros diferentes.

WebQuests


Què són les WebQuests?

Són activitats o propostes didàctiques de recerca guiades i orientades cap a la investigació escolar. Quasi tota la informació amb què l’alumnat interactua prové de recursos d’Internet.

Gran part dels WebsQuests tenen com a pilar clau l’aprenentatge significatiu, a través del qual fomenten les competències bàsiques. Intenten prioritzar la construcció del coneixement a través del treball cooperatiu en equip.
Confia en que la transformació de la informació i no aprova l’ avaluació dirigida als resultats sinó al procés.

El primer prototípic fou desenvolupat per Bernie Dodge a la Universitat Estatal de San Diego al febrer de 1995 amb l’ajuda del personal de Tecnologia Educativa al Districte escolar unificat de San Diego i del Consorci de Professors.

Aquí teniu un exemple d’un Webquest correctament estructurat sobre la repressió franquista.
http://www.edualter.org/material/franquisme/index.htm.

La caça del tresor


La caça del tresor (en anglés "Treasure Hunt", “Scavenger Hunt” o “Knowledge Hunt”) és un recurs didàctic dissenyat per professors de primària, que consisteix en una sèrie de preguntes que han de respondre els alumnes, a partir d'uns enllaços fiables recomanats pel professor. Els alumnes han de buscar les respostes i al final, contestar una pregunta de síntesi, que no apareix explícitament resposta a cap dels enllaços, però que hauràn d'utilitzar allò que han aprés gràcies a les preguntes anteriors. Aquesta darrera pregunta, obligarà els alumnes a interioritzar i valorar les respostes anteriors.
Aquest recurs és molt eficient per a incorporar nova informació sobre un tema determinat, i a la vegada, desenvolupar habilitats digitals, especialment amb internet.